Beurspromotie: 7 originele ideeën

Het wordt steeds moeilijker om op te vallen tussen alle andere advertenties, artikelen en zoekresultaten in massamedia. Effectieve on- en offline marketing van producten en diensten dient steeds doelgroepgerichter te worden. Een goede gelegenheid voor doelgroepgerichte promotie? Een beurs natuurlijk! Hier tref je een relatief groot aandeel mensen uit je doelgroep met een bepaalde interesse.

Lees ook: 10 tips om een beurs goed voor te bereiden

Potentiële klanten kunnen je product of dienst gelijk in werking zien. Er zijn daarnaast meer mogelijkheden tot informatieverschaffing en verkoop door het persoonlijk contact. Je kunt immers direct inspringen op de reacties van de mensen. Maar ook op een beurs staan natuurlijk ook andere bedrijven of organisaties, waardoor je alsnog moeite zult moeten doen om de aandacht van beursgangers te trekken. Hoe? Hieronder zeven originele ideeën om mensen naar je stand op een beurs te krijgen.

Opvallende standbemanning

Er zijn verschillende zaken waar je bij een beursstand de nadruk op kunt leggen. Een origineel idee is om de mensen die op de stand staan op te laten vallen. Zeker als je veel mensen kunt inzetten, kunnen de bezoekers er eigenlijk niet omheen. Zorg wel dat datgene dat de aandacht trekt bij de bedrijf past, zoals een identiek kapsel of het laten dragen van een opvallend pak.

Een spel of interactieve bezigheid

Veel mensen vinden het leuk om ergens in te participeren, en niet alleen passief toe te kijken. Het spelen van een spel, en mogelijk daarbij het vooraf duidelijk maken dat mensen iets kunnen winnen is erg effectief. Hiermee creëer je gelijk het groepseffect, namelijk dat wanneer het druk automatisch meer mensen worden aangetrokken omdat ze denken dat er iets interessants of leuks te zien of doen is.

Een magisch element

Opvallen, hoe doe je dat nog? Zaak is om iets te presenteren waar mensen over na gaan denken: “Hoe kan dat?” of “Hoe zit dat?”. Magie zorgt hierbij vaak voor verwondering, en de nieuwsgierige aard van mensen wordt getriggerd. In het filmpje hieronder zie je bijvoorbeeld hoe de aandacht getrokken wordt door een man die relaxt onderuit gezakt, schijnbaar zonder stoel de krant zit te lezen. Op het plateau waarop de man verwijst de KLM naar comfortabel zitten.

Vooraf online marketing

Mensen die een beurs bezoeken zoeken vaak vooraf al informatie hierover op. Om zich voor te bereiden zoeken ze bijvoorbeeld op welke bedrijven er zijn en wat er te doen is. Door in verband met indexering tijdig te adverteren met zoektermen die gerelateerd zijn aan de beurs, zorg je dat bezoekers al voorafgaand aan de beurs je naam kennen. Door een vervolgactie zoals een (online) coupon die ze voor iets in kunnen wisselen bij de stand zorg je dat ze je ook daadwerkelijk gaan opzoeken.

Opvallende T-shirts

Opvallen is goed, maar beursgangers moeten je natuurlijk wel serieus nemen. Een vreemde outfit voor de crew kan goed bij een bepaalde doelgroep passen, maar bij een ander publiek de plank volledig misslaan. Wil je dat de mensen op de stand wel opvallen, maar meer op een professionele en deskundige manier? Laat dan T-shirts bedrukken in een opvallende kleur met je bedrijfslogo, of bijvoorbeeld met een pakkende slogan op de rug.

Enthousiasmeren door middel van (online) magazine

Bedrijven leggen vaak veel de focus op de beurs zelf, maar minder op het vooraf enthousiasmeren van bezoekers. Zoals eerder al genoemd bij de online marketingactiviteiten voorafgaand aan de beurs is het erg belangrijk juist dan al de aandacht al trekken tijdens de voorbereidingen van mensen. Mensen enthousiast maken (of zorgen dat ze het blijven) is bijvoorbeeld mogelijk door geïnteresseerden op je website of via een nieuwsbrief te wijzen op een (online) magazine over de beurs.

Een opvallende stand

Naast de standbemanning dient natuurlijk ook de stand zelf er piekfijn uit te zien. Uiteraard opgeruimd en overzichtelijk, maar het liefst ook opvallend. Bij de aankleding van de stand zijn er diverse onderwerpen waar je je op kunt richten. Een belangrijk onderdeel van stands zijn echter vaak bureaus op statafels. Opvallen doe je door deze met nette tafelkleden te bedekken, of te kiezen voor gepersonaliseerde statafels met een bepaalde vorm die eenvoudig gelinkt kunnen worden aan je product of dienst.

Met deze ideeën wordt je volgende beurs zeker een groot succes!

The post Beurspromotie: 7 originele ideeën appeared first on Profnews.nl.

Bron: Beurspromotie: 7 originele ideeën

Categories: Nieuws

Tagged in: